ارتباط آگاهانه با خداوند در قالب زبان دعا، از جمله موضوعاتی است که توجه به آن در آموزش و تربیت کودک ضروری است. پژوهش حاضر با هدف ارتقای کیفیت آموزش دعا و روشمندسازی آن برای کودکان دوره ابتدایی انجام شده است. به همین منظور، با در نظر گرفتن مراحل رشد این کودکان و درک آنها از مفهوم دعا، تلاش شده است تا روشهایی پویا برای بیان مفهوم دعا پیشنهاد شود. این روشها با الهام از ادعیه صحیفه سجادیه و بر پایه کشف تحلیلی گزارههای دعا، استنباط شدهاند. مهمترین این روشها عبارتند از: سیر از کلی به جزئی، ارتباطبخشی توصیفی، تصویرسازی ذهنی، تشبیه حسی، شکرگزاری با تضاد، و مشاهده تجربی کارآیی و کارکرد نعمتها. یافتههای پژوهش نشان میدهد که این روشها، با تمرکز بر نعمتهای حسی و تقویت تفکر خلاق در کودکان و تمرین زبانی آنها، نه تنها در گویایی زبان کودک مؤثر است، بلکه به تدریج توجه او را به ارتباط بین نعمت و نعمتدهنده معطوف میکند، تا ارتباطی عمیقتر با خداوند برقرار کرده و زبان دعای خود را غنیتر و گویاتر سازند.
زنداقطاعی, فاطمه . (1403). روشهای گویا نمودن زبان دعا در کودکان دوره ابتدایی برپایه نعمتهای حسی در صحیفه سجادیه. دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 7(13), -. doi: 10.48310/qej.2025.17229.1036
MLA
زنداقطاعی, فاطمه . "روشهای گویا نمودن زبان دعا در کودکان دوره ابتدایی برپایه نعمتهای حسی در صحیفه سجادیه", دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 7, 13, 1403, -. doi: 10.48310/qej.2025.17229.1036
HARVARD
زنداقطاعی, فاطمه. (1403). 'روشهای گویا نمودن زبان دعا در کودکان دوره ابتدایی برپایه نعمتهای حسی در صحیفه سجادیه', دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 7(13), pp. -. doi: 10.48310/qej.2025.17229.1036
CHICAGO
فاطمه زنداقطاعی, "روشهای گویا نمودن زبان دعا در کودکان دوره ابتدایی برپایه نعمتهای حسی در صحیفه سجادیه," دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 7 13 (1403): -, doi: 10.48310/qej.2025.17229.1036
VANCOUVER
زنداقطاعی, فاطمه. روشهای گویا نمودن زبان دعا در کودکان دوره ابتدایی برپایه نعمتهای حسی در صحیفه سجادیه. دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 1403; 7(13): -. doi: 10.48310/qej.2025.17229.1036