گذری بر «تربیت جهشی» به عنوان رویکردی نو در تربیت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 .

2 استادیار، گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.48310/qej.2024.16773.1031

چکیده

روش تربیت صحیح از جمله مهم‌ترین مسائل نظام‌های آموزشی می‌باشد. یکی از روش‌های تأثیرگذار که کمتر مورد توجه مربیان و اندیشمندان تربیتی قرار گرفته است: مفهوم «تربیت جهشی» است. مفهومی که در کنار تربیت مرحله‌ای قرار گرفته و دلالت بر تسریع در مراحل تربیت دارد، به‌گونه‌ای که گاه گذران این مراحل، قابل مشاهده نیست و در زمانی کوتاه و در جریان تحولی عظیم صورت می‌گیرد. لزوم پرداختن به چنین روش تربیتی در عصر حاضر و با توجه به سرعت روزافزون انباشت اطلاعات، ضروری می‌نماید و با یافتن عوامل مؤثر بر چنین پدیده‌ای می‌توان در جهت همگام شدن تربیت و پیشرفت سریع جهانی قدم برداشت. لذا این مقاله در پی آن است که به تبیین مفهوم و عوامل مؤثر بر تربیت جهشی بپردازد. بدین منظور از روش تحلیل محتوای کیفی به شیوه‎‌ی استقرایی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد سه دسته عوامل درونی، بیرونی و موقعیت تحول در جریان تربیت جهشی مؤثر هست. سن، عوامل وراثتی و روحیات فردی از جمله عوامل درونی و محیط، عوامل فرهنگی -اجتماعی و استفاده از نماد از جمله عوامل بیرونی و همچنین وجود فشار در موقعیت تحول از جمله سازوکارهای این نوع تربیت در موقعیت تحول می‌باشند.

کلیدواژه‌ها