دلالت های قرآنی تربیت مهدوی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

نویسندگان

1 گروه الهیات دانشگاه فرهنگیان تهران ایران

2 گروه آموزشی الهیات دانشگاه فرهنگیان تهران ایران

10.48310/qej.2023.3624

چکیده

پژوهش حاضر، با هدف مشخص‌کردن مبانی قرآنی تربیت مهدوی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و با روش کتابخانه­ای به‌صورت تحلیل محتوا انجام شده است. در این نوشتار، ضمن تبیین مفهوم هویت اخلاقی فرد منتظر، راهکارهای تسهیل‌کننده پرورش هویت اخلاقی نوجوانان در خانواده، محیط آموزشی و رسانه، مورد‌بررسی قرار گرفته است. با توجه به اهمیت شکل‌گیری هویت اخلاقی نسل منتظر و مهدی‌یاور در زمینه‌سازی ظهور و توجه به پرورش هماهنگ سه بعد؛ شناختی، عاطفی و رفتاری در آن؛ راهکارهای تسهیل­کننده شکل‌گیری هویت اخلاقیِ منتظر، در سطح محیطی ارائه می‌شود. به سبب اهمیت و نقش اساسی نظام خانواده، آموزش و پرورش و رسانه، برای به‌کارگیری هریک از نهاد‌های یادشده، برای پرورش هویت اخلاقی نسل منتظر، براساس دیدگاه روان‌شناسی راهکارهایی ارائه می‌دهد. در این پژوهش گزاره­های ارزشی مربوط به تربیت مهدوی با مبنا قراردادن آیات قرآن کریم، در راستای شکل­گیری جامعه اسلامی تبیین شده است.

کلیدواژه‌ها