شاخصه‌های اجتماعی معلم انقلابی از دیدگاه آیات و روایات

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه فرهنگیان استان قم، پردیس حضرت معصومه علیه السلام

2 استادیار گروه آموزشی معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان، پردیس آیت الله طالقانی(ره)، قم، ایران

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه فرهنگیان قم، پردیس آیت الله طالقانی

10.48310/qej.2021.3501

چکیده

ویژگی‌های معلم عموما و معلم انقلابی خصوصا از مسائلی است که از دیرباز، مورد توجه اندیشمندان بوده است. هدف از نگارش این پژوهش، بررسی شاخصه های اجتماعی معلم انقلابی که از دیدگاه آیات و روایات است. گردآوری اطلاعات در این نوشتار به شیوه ی کتابخانه‌ای و با ابزار فیش بوده که پردازش داده‌ها با روش توصیفی ـ تحلیلی به سامان رسیده است. از برجسته‌ترین یافته‌های پژوهش، این است که مؤلفه‌های اجتماعی مربیان انقلابی در قرآن کریم و روایات معصومین: امر به معروف و نهی از منکر، روحیه جهادی، اهل مشورت بودن، عدالت محوری، هدایتگری، وحدت طلبی، نصیحت پذیری و نصیحت گری، عدم درخواست اجر و مزد از غیر خدا، بهره‌گیری به جا و قوی از استدلال، بینش و بصیرت است. جایگاه معلم در تربیت نسل انقلابی آینده، منوط به تصدی معلم با ویژگی‌های مناسب از جمله ویژگی انقلابی‌گری است. راه‌های دستیابی به هر یک از مؤلفه‌های یاد شده، پژوهشی مستقل می‌طلبد.

کلیدواژه‌ها