بررسی میزان توجه به ایجاد باورها و گرایش‌های دینی در کتاب دین و زندگی پایه دوازدهم از نظر معلمان و دانش آموزان دختر شهر تبریز

نویسنده

دانشجوی دکتری علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

10.48310/qej.2021.3497

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی میزان توجه به ایجاد باورها و گرایش‌های دینی در کتاب دین و زندگی پایه دوازدهم از نظر معلمان و دانش‌آموزان دختر شهر تبریز پرداخته است. این تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی است. به این ترتیب با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، دو ناحیه از نواحی آموزش و پرورش و سپس 2 مدرسه از هر ناحیه و بعد 2 کلاس از هر مدرسه انتخاب شد. کل آزمودنی‌های دانش‌آموزان 247 نفر بودند که با استفاده از یک پرسشنامه 25 سوالی و انجام مصاحبه بازپاسخ با تعداد محدودی از دانش‌آموزان اطلاعات جمع‌آوری شد. دبیران دین و زندگی شاغل در آموزش و پرورش پنج ناحیه شهر تبریز نیز به عنوان نمونه دبیران انتخاب شدند که تعداد آن‌ها 36 نفر بود و با استفاده از یک پرسشنامه 25 سوالی اطلاعات از آن‌ها هم جمع‌آوری شد. داده‌ها توسط روش آمار توصیفی و تحلیل واریانس چندگانه و آزمون خی دو و با استفاده از نرم‌افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پس از بررسی پرسشنامه‌ها، سه مولفه‌ی تعهد، مسئولیت و الگوگیری از مفهوم گرایش‌دینی استنتاج شد. نتایج نشان داد که از نظر دانش‌آموزان، کتاب دین و زندگی پایه دوازدهم در ایجاد باورها و گرایش‌های دینی اثر مطلوب داشته است. همچنین معلمان، تاثیر این کتاب را بر باورها و گرایش‌های دینی دانش‌آموزان مطلوب ارزیابی کردند‌. بررسی‌ها نشان داد در میزان تاثیر این کتاب بر ایجاد مولفه‌ی تعهد بین معلمان و دانش-آموزان تفاوت‌نظر وجود دارد، ولی تفاوت بارزی بین نظرات معلمان و دانش‌آموزان در خصوص میزان تاثیر این کتاب بر ایجاد گرایش‌دینی و مولفه‌های دیگر آن (مسئولیت و الگوگیری‌) در نوجوانان وجود ندارد‌.

کلیدواژه‌ها