ارزیابی توصیفی آثار تربیتِ اخلاقی قرآن بنیان

نویسندگان

1 دکترای علوم قرآن و حدیث، پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه.

2 طلبه سطح چهار تفسیر و علوم قرآن، مدرسه علمیه امام کاظم

3 طلبه سطح چهار تفسیر تطبیقی، حوزه علمیه خواهران فاطمه الزهرا، اصفهان

10.48310/qej.2021.3496

چکیده

برای دستیابی به خلاهای پژوهشی در تربیت اخلاقی قرآن‌بنیان، نخست باید به بررسی آثار تربیت اخلاقی اعم از مقاله، کتاب و پایان‌نامه پرداخت. مراد از تربیت اخلاقی در این جستار، فرایند هدفمندی است که مربی تلاش می‌کند با شیوه‌های مختلف، عوامل زمینه‌ساز و رفع موانع را برای وصول به ملکات اخلاقی و کردار بایسته به متربی انجام دهد. به منظور پاسخ پرسش اصلی پژوهش، پس از ارائة فهرستی از آثار تربیت اخلاقی و گردآوری 200 اثر ارزشمند، آثار قرآن‌بنیان، طبقه‌بندی و ارزیابی شده است. برآورد این آثار نشان می‌دهد که هرچند آثار تربیت‌اخلاقی قرآن‌بنیان بر محور و مدار قرآن‌کریم است، اما تفاوت آشکاری بین این آثار در اهداف، مبانی، اصول و روش‌ها وجود دارد که بیانگر پیش‌فرض‌هایی از منابع و علوم دیگر است. بر اساس یافته‌های پژوهش، در مباحث قرآن‌بنیان در تربیت اخلاقی، خلا رویکرد ترتیب نزول روشن است و گرچه برخی آن را ذکر کرده‌اند، اما تفاوت مهمی در این روش در تربیت اخلاقی قایل نیستند. روش تحقیق پژوهش حاضر کتابخانه‌ای و گزارش آن توصیفی‌- تحلیلی است.

کلیدواژه‌ها