دانش پژوه دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مفید قم
10.48310/qej.2020.3438
چکیده
از گذشته تا به امروز، همواره نقش دولت ها و حکومت ها در پیشرفت و تعالی جوامع یا عقب افتادگی آن ها مورد بحث و مناقشه بوده است، به ویژه در چند دهه اخیر این مهم بیش از پیش نمایان شده است و مباحثی مانند دولت کوچک، دولت کارآفرین، دولت الکترونیک و دولت کارآمد به عنوان یک پارادایم غالب مطرح شده است، اما به تازگی مفهوم «حکمرانی مطلوب» به گونه ای فزاینده در ادبیات توسعه، مورد استفاده قرار گرفته است. نظریه ی حکمرانی مطلوب که با ویژگی های مختلفی از جمله پاسخ گویی تعریف می شود، الگویی برای توسعه پایدار انسانی به شمار رفته است. این مقاله در تلاش برای اثبات این موضوع است که آیا پاسخ گویی که به عنوان یکی از مولفه های حکمرانی مطلوب از منظر نظام بین الملل مطرح است، در قرآن کریم، سخنان امام علی7 و گزارشهای تاریخی معطوف به شیوه کشور داری آن حضرت به شکلی صریح، قابل ردیابی است؟ از این رهگذر با بررسی مولفه یادشده در حکومت علوی خواهیم یافت که امام علی7 نه تنها در مقام نظر معتقد به حکمرانی مطلوب بودهاند، بلکه در عمل نیز همواره خود را متعهد به آن میدانستند. روش این تحقیق کتابخانهای است و دادههای پژوهش با ابزار فیش برداری گردآوری و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند.
سلطان محمدی, حسین. (1398). حکمرانی مطلوب از دیدگاه قرآن کریم و نهج البلاغه با تاکید بر پاسخگویی. دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 2(4), 29-50. doi: 10.48310/qej.2020.3438
MLA
حسین سلطان محمدی. "حکمرانی مطلوب از دیدگاه قرآن کریم و نهج البلاغه با تاکید بر پاسخگویی", دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 2, 4, 1398, 29-50. doi: 10.48310/qej.2020.3438
HARVARD
سلطان محمدی, حسین. (1398). 'حکمرانی مطلوب از دیدگاه قرآن کریم و نهج البلاغه با تاکید بر پاسخگویی', دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 2(4), pp. 29-50. doi: 10.48310/qej.2020.3438
VANCOUVER
سلطان محمدی, حسین. حکمرانی مطلوب از دیدگاه قرآن کریم و نهج البلاغه با تاکید بر پاسخگویی. دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 1398; 2(4): 29-50. doi: 10.48310/qej.2020.3438