1
استادیار گروه معارف و تعلیم و تربیت اسلامی، پردیس شهید چمران، مدیریت امور پردیسهای استان تهران،دانش دانشگاه فرهنگیان، ایران
2
استادیار عضور گروه معارف و تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان
10.48310/qej.2024.15623.1019
چکیده
در عصر جهانی شدن، تئوری مهدویت دارای ابعاد بسیار گسترده و وسیع لست؛ یکی از مهمترین مصادیق آن در عرفان اسلامی، مسأله ختم و مهدویت است که با عناوینی همچون انسان کامل، رهبری و صاحب ولایت باطنی عنوان میشود. این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی درصدد بیان تفسیری عرفانی از مسئله مهدویت در منطق الطیر عطار نیشابوری است. این اثر منظوم، داستان سفر طولانی و پررنج مرغانی را روایت میکند که به جستجوی سیمرغ، پادشاه مطلق و بی خلاف خویش، به پا می خیزند. یکى از مسائلى که در قصه پرندگان جهت رسیدن به مقصود مطرح مى شود، رهبرى و رهوری است. هدهد در «منطق الطیر»، یک استعاره برای راهبری و پیکی است که مرغان طریق عرفانی را وادی به وادی به سوی سیمرغ جلو می برد. عطار در این اثر بدون این که از اصطلاح سیاست، مدیریت، رهبرى و پیروى استفاده کند، و با برشمردن صفات رهروی و رهبری منجی یعنی هدهد به بیان تئوری مهدویت مىپردازد. با توجه به جایگاه کمتر شناخته شده تئوری مهدویت در آثار منظوم عرفانی به ویژه منطق الطیر عطار، نگارنده بر آن است که به واکاوی و تحلیل جوانب ناگفته شدهی تئوری مهدویت و ارائه روشنگری بیشتر ازین مبحث بپردازد.
حاجی زاده اناری, حسن, & میر, محمد. (1402). واکاوی تئوری مهدویت در منطق الطیر عطار نیشابوری. دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 6(11), 141-160. doi: 10.48310/qej.2024.15623.1019
MLA
حسن حاجی زاده اناری; محمد میر. "واکاوی تئوری مهدویت در منطق الطیر عطار نیشابوری". دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 6, 11, 1402, 141-160. doi: 10.48310/qej.2024.15623.1019
HARVARD
حاجی زاده اناری, حسن, میر, محمد. (1402). 'واکاوی تئوری مهدویت در منطق الطیر عطار نیشابوری', دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 6(11), pp. 141-160. doi: 10.48310/qej.2024.15623.1019
VANCOUVER
حاجی زاده اناری, حسن, میر, محمد. واکاوی تئوری مهدویت در منطق الطیر عطار نیشابوری. دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 1402; 6(11): 141-160. doi: 10.48310/qej.2024.15623.1019