1
دانشگاه فرهنگیان، پردیس آیت الله طالقانی، قم ، ایران
2
گروه آموزشی الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان – تهران – ایران
10.48310/qej.2024.15231.1014
چکیده
مسأله خشم، از برجسته مسائلی است که از دیرباز، مورد توجه اندیشمندان و دستاندرکاران تعلیم و تربیت بوده است. ابراز خشم در حرفه معلمی میتواند عامل بسیاری از آسیبهای روحی و جسمی برای معلم و دانشآموز باشد. آموزههای اسلام - به تفصیل - راهکارهایی مفید جهت کنترل و درمان خشم ارائه داده است که میتواند مورد بهرهمندی معلمان قرار گیرد. این پژوهش که با روش تحلیلی- توصیفی انجام شده، بر آن بوده است که با بررسی آموزههای قرآن و حدیث، راهکارهای کنترل و درمان خشم را در حرفه معلمی، از منظر قرآن و حدیث تبیین و تشریح نماید. یافتههای پژوهش، نشان داد که راهکارهای کنترل خشم را میتوان در دو دسته خاص و عام قرار داد. راهکارهای خاص، مربوط به موقعیتهای خشمبرانگیز در حرفه معلمی است. راهکارهای عام، مربوط به کنترل خشم در عموم افراد، حرفهها و در موقعیتهای گوناگون خشمبرانگیز میشود؛ که معلمان نیز میتوانند از این مهارتها جهت کنترل خشم در کلاس بهرهمند گردند. برهمین اساس، ضرورت دارد تا معلمان این راهکارها را فراگرفته، با بکارگیری آن در موقعیت مناسب، مانع بسیاری از آسیب-های ناشی از خشم در حرفه معلمی شوند.
حجتی پور, جواد, & رفیعی, محسن. (1402). راهکارهای کنترل خشم از منظر قرآن و حدیث؛ با تأکید بر حرفه معلمی. دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 6(11), 25-48. doi: 10.48310/qej.2024.15231.1014
MLA
جواد حجتی پور; محسن رفیعی. "راهکارهای کنترل خشم از منظر قرآن و حدیث؛ با تأکید بر حرفه معلمی", دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 6, 11, 1402, 25-48. doi: 10.48310/qej.2024.15231.1014
HARVARD
حجتی پور, جواد, رفیعی, محسن. (1402). 'راهکارهای کنترل خشم از منظر قرآن و حدیث؛ با تأکید بر حرفه معلمی', دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 6(11), pp. 25-48. doi: 10.48310/qej.2024.15231.1014
VANCOUVER
حجتی پور, جواد, رفیعی, محسن. راهکارهای کنترل خشم از منظر قرآن و حدیث؛ با تأکید بر حرفه معلمی. دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 1402; 6(11): 25-48. doi: 10.48310/qej.2024.15231.1014