چالش ها و راهکارهای به‌سازی و تقویت آموزش تربیت دینی در عرصه پسا کرونا؛ با تأکید بر نقش خانواده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزش عربی، پردیس حضرت معصومه(س)، دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران

2 آموزش عربی، پردیس حضرت معصومه (س)،دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران

3 گروه آموزشی معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران

4 معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران

10.48310/qej.2024.14560.1010

چکیده

مسأله آموزش تربیت دینی، از دیرباز مورد توجه متولیان تعلیم و تربیت بوده است. هدف اساسی پژوهش، بررسی چالش‌ها و راهکارهای به‌سازی و تقویت آموزش تربیت دینی در عرصه پسا کرونا با تأکید بر نقش خانواده است. اهمیت پژوهش، آن است که بررسی چالش‌ها در تربیت فرزندان منجر به آگاهی خانواده‌ها از تربیت صحیح می‌شود و با به‌کارگیری راهکارها می‌توان در مسیر تربیت فرزندان شایسته برای ساختن جامعه توحیدی و استناد به مراتبی از حیات طیبه گام برداشت. این پژوهش به روش کتاب‌خانه‌ای با ابزار فیش و شیوه توصیفی- تحلیلی به سامان است. طبق یافته‌های پژوهش، خانواده در امر تربیت دینی در پسا کرونا، با چالش‌هایی از قبیل تعطیلی مراسمات دینی و اماکن مقدس، افزایش شکاف ارتباطی در روابط خانوادگی، تخریب شعائر دینی و مذهبی و کمرنگ شدن هنجارهای دینی مواجه است. همچنین در این پژوهش، راهکارهایی جهت به‌سازی آموزش تربیت دینی در عرصه پساکرونا بیان‌شده است: برقراری ارتباط سازنده با فرزندان، آگاهی از نقش رسانه‌، استفاده از سیره تربیتی شهدا، فرهنگ‌سازی در جهت استفاده از فضای مجازی، کنترل و راهنمایی فرزندان در فضای مجازی، تقویت عقاید و باور‌های دینی، نظارت بر حسن دوستی‌ها و روابط فرزندان، ارتباط صحیح خانواده با مدرسه، فراگیری سواد رسانه‌ای برای آموزش تربیت دینی، نظارت و کنترل ارتباطی توسط خانواده، ارتقای سطح ارتباط خانواده‌ها با فضای مجازی. نتایج پژوهش، حاکی از آن است که مطابق تاثیر کرونا بر زندگی مردم جوامع مختلف، توجه به تربیت دینی در عرصه پسا کرونا و آگاهی خانواده‌ها از روش‌های درست تربیت دینی با استفاده از فضای مجازی ضروری است.

کلیدواژه‌ها