1
استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه فرهنگیان قم
چکیده
در آیات مختلف وحی، تجلّی هدایتی قرآنکریم برترین هدایت در میان مکاتب، اندیشهها و ایدئولوژیهای گوناگون معرفی شده است. در این آیات به روشنی آمده است که برنامه هدایتی قرآنکریم جامع و بیانگر تمام نیازهای هدایتی بشر است. از آنجا که بسیاری از موانع و رهنمونهای رشد و هدایت انسان در ابعاد مختلف حیات وی در این کتاب آسمانی انعکاس یافته است، شماری از تفاسیر قرن چهاردهم، واکاوی آموزههای هدایتی قرآن با محوریت تفسیر قرآن به قرآن را مهمترین راهبر استخراج رهنمودها و راهبردهای هدایتی قرآن در مسائل اعتقادی، اجتماعی، اخلاقی و تربیتی حیات بشر قرار دادهاند. از جملهی این تفاسیر، المیزان فی تفسیر القرآن و فی ظلال القرآن است که به پویایی، فرازمانی و فرامکانی بودن آموزههای هدایتی این کتاب مقدس و تبیین اعجاز هدایتی آن توجه داشتهاند. نظر به آنکه در بیستمین سوره قرآنکریم، سخن از اساسیترین مباحث اعتقادی یعنی مبدا و معاد، نبوت و توجه به یاد خدا از بستر مثالهای متعدد رفته است و باریتعالی در سورهی طه، فرازهای مختلف زندگی حضرت موسی7 را بازگو کرده است و درسهای اعتقادی، اجتماعی، اخلاقی و تربیتی این سوره ما را در پیشرفت زندگی و رسیدن به زندگی سعادتمندانه یاری میکند، در این پژوهش کوشش شده است با گردآوری اطلاعات از منابع مکتوب کتابخانهای و روش تحقیق تحلیلی- توصیفی، مهمترین آموزههای اعتقادی و اخلاقی-تربیتی سوره طه از منظر علامه طباطبایی5 و سیّد قطب، روشن شود. نتایج تحقیق نشان میدهد تبیین توحید باریتعالی، اهداف ارسال انبیا، اهمیت و جایگاه معاد، هدایتگری معجزهی جاوید پیامبراکرم6، اهداف تربیتی قصه موسی7، عوامل اضلال و گمراهی بشر، نفی ترس و خشیت از غیر خدا، تحول فکری و معنوی انسان پس از ایمان به خدا، ضرورت یادآوری نعمتهای الهی و راههای رسیدن به مقام رضای الهی، از جمله آموزههای اعتقادی و اخلاقی – تربیتی سورة طه است که با گستردگی و عمق بیشتری در تفسیر المیزان نسبت به تفسیر فی ظلال القرآن آمده است.
طیبی, زینب و محمدی, مریم . (1398). بررسی تطبیقی آموزههای اعتقادی و تربیتی سوره طه در تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن. دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 2(3), 39-78.
MLA
طیبی, زینب , و محمدی, مریم . "بررسی تطبیقی آموزههای اعتقادی و تربیتی سوره طه در تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن", دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 2, 3, 1398, 39-78.
HARVARD
طیبی, زینب, محمدی, مریم. (1398). 'بررسی تطبیقی آموزههای اعتقادی و تربیتی سوره طه در تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن', دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 2(3), pp. 39-78.
CHICAGO
زینب طیبی و مریم محمدی, "بررسی تطبیقی آموزههای اعتقادی و تربیتی سوره طه در تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن," دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 2 3 (1398): 39-78,
VANCOUVER
طیبی, زینب, محمدی, مریم. بررسی تطبیقی آموزههای اعتقادی و تربیتی سوره طه در تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن. دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 1398; 2(3): 39-78.