شرایط و موانع تحقق جهادکبیر در عرصه اقتصادی با تکیه بر قرآن کریم و بیانات مقام معظم رهبری

نویسندگان

1 دانش آموخته سطح 2 مدرسه علمیه الزهرا (س)، بندرعباس

2 طلبه سطح 4 فقه خانواده مؤسسه آموزش عالی معصومیه قم

3 طلبه سطح 4 فقه خانواده مؤسسه آموزش عالی معصومیه قم، دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاداسلامی واحد جبرفت

چکیده

جهادکبیر، یکی از مفاهیم مقاومتی است که خاستگاه قرآنی دارد و به عدم تبعیت از دشمن تقسیر شده است. جهاد فرهنگی، جهاد اقتصادی، جهاد سیاسی و جهاد علمی، مهم­ترین عرصه­های جهاد کبیر است که دشمن می­تواند با دور کردن امت اسلامی از این عرصه­ها، جامعه اسلامی را به اطاعت از خود وادار نماید. این نوشتار که با روش تحقیق کتابخانه­ای سامان یافته و پردازش اطلاعات در آن با روش تحقیق تحلیلی- توصیفی است، می­کوشد شرایط و موانع تحقق جهادکبیر در عرصه­ اقتصادی را با تکیه بر قرآن­کریم و بیانات مقام معظم رهبری روشن سازد. یافته­های پژوهش نشان می­دهد جهاد­کبیر در عرصه اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است و شرایط تحقق آن شامل شناسایی و تمرکز بر فعالیت‌‌های اقتصادی مزیت دار کشور، زنده­کردن تولید داخلی، پرهیز از واردات تضعیف کننده‌ی تولید داخلی، مدیریت منابع مالی وارداتی، دانش بنیان شدن بخش‌‌های خصوصی، احیاء بخش‌‌هایی که قبلاً سرمایه گذاری شده، انتقال فناوری در معاملات خارجی، مبارزه جدّی با مفاسد اقتصادی، ارتقای بهره‌وری از انرژی، نگاه ویژه به صنایع کوچک و متوسط و استقلال اقتصادی است. اسراف، عدم برنامه­ریزی مدوّن و انهزام روحی، از جمله موانع تحقق جهاد کبیر در عرصه اقتصادی با تکیه بر آیات وحی و بیانات مقام معظم رهبری است.

کلیدواژه‌ها