تحلیل محتوای کتاب هدیه‌های آسمان پایه پنجم ابتدایی از منظر توجه به مولفه‌های تربیت اخلاقی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تبریز

2 دکتری زبان و ادبیات فراسی عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تبریز

چکیده

اخلاق یکی از نیازهای بزرگ جوامع بشری است. آموزش و پرورش نقش مهمی در تربیت اخلاق مدار در دوران کودکی و بعد از آن ایفا می‌کند و باعث رشد شخصیت دانش آموزان، نگرش و نیز آگاهی آنان می‌شود. هدف این مقاله، بررسی و تحلیل کتاب هدیه‌های اسمان پایه پنجم ابتدایی از منظر اراپه آموزه‌های اخلاق‌مداری و پیشنهاد برنامه درسی مناسبی است تا بتواند کلیه نیازهای ضروری تربیت اخلاقی را در خود جای دهد. در این تحقیق، روش توصیفی تحلیلی مورد استفاده قرار گرفته است. تعداد صفحات کتاب هدیه‌های آسمان پایه پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 96-97 با 8 مولفه اصلی و 28 مولفه فرعی بررسی شد و فراوانی و درصد نسبی هریک از مولفه‌ها و زیرمولفه‌ها به دست آمد. تحلیل محتوای کتاب از منظر توجه به مولفه‌های تربیت اخلاقی، نشان داد که مولفه مربوط به تفکر و تعقل با 56 مورد، بیشتری فراوانی را به خود اختصاص داده است. در هدیه‌های آسمان، کمترین مقدار، مربوط به مولفه‌های صداقت و نظم است و انضباط نیز بدون فراوانی است. در محتوای این کتاب، به برخی مولفه‌های تربیت اخلاقی کمتر توجه شده و یا اصلا توجه نشده است. به عبارت دیگر این کتاب مولفه‌های تربیت اخلاقی را به یک نسبت پوشش نداده است، درحالیکه تربیت اخلاقی یکی از مهمترین عوامل پیشرفت جامعه است.

کلیدواژه‌ها