1
مدرس دانشگاه فرهنگیان، دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
2
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اراک.
چکیده
معرفت شناسی با نظریه دانش، بنیادهای معرفت شناسی با مفاهیم کلی و بنیادین شناخت سر و کار دارد و به بررسی حقیقت، منابع و اعتبار معرفت می پردازد و به عنوان یکی از رشته های مهم فلسفه، ماهیت دانش و فرایندی را مطالعه می کند که دانش طی آن، کسب و ارزیابی می شود. تعلیم و تربیت در تمامی سطوح از دانستنی هایی در ارتباط با چگونگی پیدایش معرفت در انسان و اقسام آن کمک می گیرد به همین دلیل در دوران معاصر پرسش های مربوط به معرفت شناسی و تعلیم و تربیت در کانون توجه مکاتب تعلیم تربیت قرار گرفته و از اهمیت بالایی برخوردار است. پاسخ به مسائل مربوط به معرفت شناسی در هر جامعه و نظام آموزشی برگرفته از جهان بینی و فلسفه حاکم بر آن جامعه است. یکی از این مکاتب تربیتی، نحله فلسفی اگزیستانسالیسم یا وجودگراست. این نوشتار تلاش می کند با معیار قرار دادن مبانی معرفت شناسی اگزیستانسیالیسم، دلالت های موجود آن را بر آموزش و پرورش بیان کند. روش پژوهش حاضر، توصیفی _ تحلیلی است. گستره پژوهش، اسناد و مدارک معتبر است. در این مقاله پس از تعریف معرفت شناسی و انواع شناخت، به معرفی مکتب فلسفی اگزیستانسیالیسم و مبانی معرفت شناختی این نحله اشاره شده است و به دلالت های آن بر آموزش و پرورش پرداخته است.
علیپور, فاطمه, & علی پور, فهیمه. (1397). معرفت شناسی اگزیستانسیالیسم و دلالت های آن بر آموزشی و پرورش. دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 1(1), 103-124.
MLA
فاطمه علیپور; فهیمه علی پور. "معرفت شناسی اگزیستانسیالیسم و دلالت های آن بر آموزشی و پرورش", دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 1, 1, 1397, 103-124.
HARVARD
علیپور, فاطمه, علی پور, فهیمه. (1397). 'معرفت شناسی اگزیستانسیالیسم و دلالت های آن بر آموزشی و پرورش', دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 1(1), pp. 103-124.
VANCOUVER
علیپور, فاطمه, علی پور, فهیمه. معرفت شناسی اگزیستانسیالیسم و دلالت های آن بر آموزشی و پرورش. دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت, 1397; 1(1): 103-124.