دانش آموخته دکتری تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دبیر دبیرستان شاهد شهرستان گلوگاه
چکیده
صحیفه سجادیه یکی از متون دعایی بر جای مانده از امام سجاد علیه السلام است که افق های روشن و متعددی را در جت هدایت و سعدت بشر می گشاید و چراغ راه اولیا و مربیان در انتخاب مسیر و هویت بخشی به متربیان است. پژوهشگران علوم تربیتی معتقدند که این صحیفه در عین حال که دربردارنده ظریف ترین و دقیق ترین راز و نیازهاست و رابطه عاشفانه انسان خدا را به زیباترین شکل ممکن به تصویر می کشد از منابع مهم در بررسی و استنباط عناصر نظام تربیتی اسلام است. تحقیق حاضر با هدف بررسی شکل گیری هویت نوجوان بر اساس صحیفه سادیه توصیفی و با روش جمع آوری اطلاعات بر اساس اسناد کتابخانه ای انجام شده است. ابزار اندازه گیری صحیفه سجادیه و منابع اسلامی و روانشناسی است. نتایج پژوهش نشان می دهد که مولفه های مشترک بین روانشناسی و صحیفه سجادیه در شکل گیری هویت نوجوان عبارتند از: عوامل شناختی عاطفی و هیجانی، رفتاری و جسمانی، تاثیرات والدین. همچنین پرورش روحیه فضیلت جویی، تذکر و یاد خدا، التزام به عمل، پرورش روحیه خوف و رجا و پرورش روحیه بخشندگی از مولفه های خاص صحیفه سجادیه در شکل گیری هویت نوجوان است.