مقایسه نظری شبکه‌های ارتباطی از منظر اسلام و علوم انسانی غرب

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده کارشناس امور تربیتی آموزش و پرورش استان قزوین

2 دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه بوعلی همدان آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش همدان

3 عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان همدان

چکیده

این مقاله با هدف تبیین نظری و مواضع اسلامی در خصوص شبکه‌های ارتباطی در عصر حاضر و تمایزات آن نسبت به علوم انسانی غرب انجام شده است. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، این نوشتار با رویکرد تحلیلی و جمع آوری اطلاعات از منابع مکتوب کتابخانه و انجام مصاحبه با صاحب نظران سامان یافته است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که علوم اسلامی فارغ از نگاه غربی که در آن بیشتر بر ابزار ارتباطی و نحوه شکل گیری و نقشه ارتباطی بین اعضا در شبکه‌های ارتباطی تکیه شده است؛ بیشتر بر سطوح، ترویج، عمق بخشیدن و هدف روابط، تاکید دارد. در اسلام نیز مانند علوم انسانی غرب، بر تحقق دهکده‌ی جهانی تاکید شده است، اما در علوم اسلامی، این نکته با نگاهی فراتر از پراگماتیسم و بیشتر بر مبنای تعامل و عمق زیاد موجود در روابط و ایکه این مبانی فقط به روابط انسان با انسان اشاره ندارد و ساحت‌های دیگری را شامل می‌شود، مورد توجه قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها